Särkyneeseen sydämeen voi kuolla, mutta sen voi myös parantaa. Katso vinkit sydämen ja mielen hoitoon.

Tällä viikolla vietetään Sydänviikkoa. Kuten ihmisen mieli, myös sydän on herkkä elin.

Sydämellä ja mielellä on yhteys, sekä fyysisesti että vertauskuvallisesti. Kun jokin satuttaa mieltä pahasti, on tapana sanoa, että sydämeen sattuu. Suuri järkytys voi ”ottaa sydämestä” tai hyvä uutinen saada ”sydämen iloitsemaan”.

Japanilaiset kardiologit löysivät ja nimesivät 1990-luvulla särkyneen sydämen oireyhtymän, takotsubon. Sydäninfarktia oireiltaan muistuttavaa sairautta edeltää usein tunnepitoinen uutinen tai kokemus, esimerkiksi tieto rakkaan ihmisen kuolemasta.

Pitkäkestoinen stressi on sekä mielelle että sydämelle myrkkyä. Koettu seksuaalinen väkivalta voi aiheuttaa samanlaisia oireita kuin pitkään jatkunut stressi, kuten posttraumaattisen stressireaktion.

Kun stressitila jatkuu tarpeettoman pitkään, se vahingoittaa kehoa. Siksi jokaisen on hyvä miettiä, miten voi hoitaa sekä sydäntä että mieltä. Tässä muutamia keinoja siihen:

1. Mieti, mihin olet omissa elintavoissasi tyytyväinen ja vahvista sitä.

Tyytyväisyys omaan elämään on tärkeää. Mikä tekee sinut elämässäsi iloiseksi? Entä mitä rakastat?

2. Nuku riittävästi. Tiedät itse parhaiten, paljonko unta tarvitset.

Nukkuminen on kuin laittaisi rahaa säästöön. Hoida terveyttäsi löytämällä sopiva unimäärä.

3. Ota liike osaksi arkea. Ulkoile ja tapaa ystäviä.

Yksi pitää rankasta treenistä, toinen tanssista ja joogasta. Löydä oma tapasi liikkua. Pysy liikkeessä, mutta muista levätä.

4. Syö monipuolisesti ja kasvisvoittoisesti.

Ruokaostoksilla apuna voit käyttää vaikka Sydänmerkkiä. Tasapainoinen, maukas ateria tekee aivan erilaisen olon kuin pussillinen karkkeja tai sipsejä.

5. Puhdista hampaat aamuin illoin ja käy säännöllisesti hammastarkastuksessa. Suun terveys on myös sydänterveyttä.

Harva rakastaa hammaslääkäriä, mutta suun tulehdukset voivat aiheuttaa verisuoni- ja sydänsairauksia. Raikas ja terve suu tuo lisäksi hyvän mielen.

Lopuksi: Kun huolet painavat, yritä keskittyä hyviin asioihin elämässäsi. Tee iloa tuottavia asioita.

Puhu tunteista ja kokemuksista läheisten tai vertaistukihenkilön kanssa. Keskustele ammattilaisen kanssa tukeaksesi mielialan paranemista.

Toisten auttaminen ja vapaaehtoistyö lisäävät usein hyvää mieltä. Riko totuttuja rutiineja, jotta voit kokea uusia elämyksiä.

Pidä huolta itsestäsi ja iloitse elämästäsi.

Lähteet:
Suomen Delfins ry
Sydänliitto
Askel terveyteen -blogi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

daisies-712892_1920

Luet Suomen Delfins ry:n blogia. Julkaisemme blogissa kirjoituksia seksuaaliseen hyväksikäyttöön liittyvistä aiheista. Voit kommentoida kirjoituksia ja ehdottaa aiheita, joista haluat lukea – otamme mielellämme vastaan kaikki kommentit ja ehdotukset!

Viimeisimmät kirjoitukset

Ota rohkeasti yhteyttä, niin autamme ja neuvomme sinua eteenpäin!

Luottamuksellista apua ja neuvoja myös:

SOITA NEUVONTA­PUHELIMEEN

Puhuminen helpottaa aina!
Soita rohkeasti. Neuvomme
ja autamme sinua eteenpäin.
Neuvontapuhelin
050 583 5000

ma-ti 9-11, to 12-14

Varaa aika puhelintapaamiseen.
info@suomendelfins.fi
050 522 6604
ma-pe 10-14

JUTTELE KANSSAMME CHATISSA

Koulutetut chatpäivystäjät neuvovat, auttavat ja tukevat sinua verkossa.

Chat avoinna:

ma 12-14 ja 18-20

Voit myös varata ajan ajanvarauschattiin.

TULE KESKUSTELU­RYHMÄÄN

Tule keskustelemaan ja saamaan vertaistukea samaa kokeneilta live- ja/tai verkkoryhmässä. 

Tapaamisia järjestetään
eri puolella Suomea ja verkossa.
Katso paikkakunnat ja ajat.

APUA TUKISUHTEESTA

Tukisuhde oman voinnin pohdintaan koulutetun tukihenkilön kanssa.

-

Seksuaalineuvonnan tukisuhde oman itsen ja/tai parisuhteen pohdintaan koulutetun tukihenkilön kanssa.

Scroll to Top