Pidä huolta itsestäsi, osa 2.

rentoutuminen

Osa 2.

Tämän kaksiosaisen blogin ensimmäisessä osassa kerrottiin ravitsemuksen ja liikunnan merkityksestä terveydelle. Toisessa osiossa käydään läpi unen, levon, rentoutumisen ja mielen hyvinvointiin liittyviä asioita.

 

Uni ja lepo auttavat jaksamaan                                                                                                               

Riittävä uni ja lepo ovat jaksamisesi kannalta välttämättömiä. Ihmisten unen tarve vaihtelee eri ihmisten välillä; jotkut selviävät neljällä tunnilla, jotkut vaativat 10 tunnin yöunet. Unen tarve riippuu myös iästä, elämäntilanteesta, terveydentilasta, ruumiillisen ja psyykkisen rasituksen määrästä. Univaje ilmenee päiväväsymyksen lisäksi mm. ajatuksenjuoksun hidastumisena ja ärtyisinä tunnetiloina. Unen aikana keho rentoutuu ja aivot saavat tarvitsemaansa lepoa. Tiedät nukkuneesi tarpeeksi, kun heräät aamulla virkeänä.

Todennäköisesti voit paremmin, jos noudatat omaa luontaista unirytmiäsi. Jos et ole vielä löytänyt unirytmiäsi, niin ota tavoitteeksesi oman unirytmisi löytäminen. Sinulla on lupa ottaa päiväunet, jos tunnet ne tarpeellisiksi. Kevyt iltapala noin tuntia ennen nukkumaanmenoa helpottaa unensaantia illalla.

Traumaattiset menneisyyden tapahtumat saattavat aiheuttaa unihäiriöitä ja unettomuutta, joihin saatat tarvita asiantuntija-apua. Hae sitä rohkeasti.

 

Rentoutuminen rauhoittaa

Kun kehosi ja mielesi käyvät ylikierroksilla, tiedostamaton jännitystila kuormittaa kehoasi ja pitkään jatkuessaan se aiheuttaa päänsärkyä ja lihassärkyjä. Rentoutumisen avulla voit oppia aistimaan, milloin lihaksesi ovat rentoja, milloin jännittyneitä. Rentoutusharjoitusten avulla voit oppia tuntemaan omaa kehoasi ja poistamaan stressiä. Rentoutuminen kasvattaa myös stressinsietokykyäsi. Ei ole olemassa yhtä oikeaa tapaa rentoutua. Omasi löydät vain kokeilemalla. Monia liikunta auttaa rentoutumaan. Kun rasitat kehoasi, löydät rentoutuneen olon – jo liikunnan aikana kuin sen jälkeenkin. Yhtä lailla rentoutuminen voi tapahtua jonkun muun harrastuksen tai tekemisen parissa; esimerkiksi saunassa, piirtämällä tai maalaamalla, lukemalla tai käsitöitä tehden.

 

Rentoutusharjoitus:

Sulje silmät ja vedä keuhkot täyteen ilmaa nenän kautta niin, että koko rintakehä laajenee. Puhalla suun kautta ulos. Toista muutamia kertoja. Tunne, kuinka rentoudut jokaisella ulospuhalluksella.

                                                                                            

                                            

 

Tuoreimmat tiedotteet

Viikko 48

28.11.2022

Pidä huolta itsestäsi, osa 2.

23.11.2022

Haastattelupyyntö

22.11.2022

Pidä huolta itsestäsi

21.11.2022

Viikko 47

18.11.2022

Viikko 46

11.11.2022

Luottamuksellista apua ja neuvoja myös:

SOITA NEUVONTA­PUHELIMEEN

Puhuminen helpottaa!
Neuvomme
ja autamme sinua eteenpäin.
Neuvontapuhelin
050 583 5000

ma 9-10, to 13-14

Varaa itsellesi sopiva aika puhelintapaamiseen:
Ajanvarauskalenteri

JUTTELE KANSSAMME CHATISSA

Koulutetut chatpäivystäjät neuvovat, auttavat ja tukevat sinua verkossa.

Chat ma 12-14 (lisäksi kerran kuussa ilta-aika)

Varaa itsellesi sopiva aika chattiin:
Ajanvarauskalenteri

TULE KESKUSTELU­RYHMÄÄN

Tule keskustelemaan ja saamaan vertaistukea samaa kokeneilta liveryhmässä tai chatissa. 

Tapaamisia 
eri puolella Suomea ja verkossa.
Katso paikkakunnat ja ajat:

APUA TUKISUHTEESTA

Tukisuhde oman voinnin pohdintaan koulutetun tukihenkilön kanssa.

TAI

Seksuaalineuvonnan tukisuhde oman itsen ja/tai parisuhteen pohdintaan koulutetun tukihenkilön kanssa.

SOITA NEUVONTAPUHELIMEEN

Neuvontapuhelin apunasi.
050 583 5000

ma 9-10, to 13-14

Varaa sinulle sopiva aika puhelintapaamiseen:
Ajanvarauskalenteri

JUTTELE KANSSAMME CHATISSA

Koulutetut vapaaehtoistyöntekijät neuvovat, auttavat ja tukevat sinua verkossa.
Chat ma 12-14
(lisäksi kerran kuussa ilta-aika)

Varaa sinulle sopiva aika chattiin:
Ajanvarauskalenteri

TULE KESKUSTELURYHMÄÄN

Keskustelua ja vertaistukea samaa kokeneilta, turvallisesti ja ohjatusti livenä ja chatissa.


Tapaamisia eri puolella Suomea
ja verkossa.
Katso paikkakunnat ja ajat:

APUA TUKISUHTEESTA?

Tukisuhde oman voinnin pohdintaan koulutetun tukihenkilön kanssa.
TAI
Seksuaalineuvonnan tukisuhde oman itsen ja/tai parisuhteen pohdintaan koulutetun tukihenkilön kanssa.

Scroll to Top