Kesä on täällä taas, miten selvitä ja mistä apua kesällä?

Kesä. Se voi näyttäytyä traumakuntoutujalle aika lailla eri näköisenä kuin on totuttu ajattelemaan. Auttava taho on lomalla. Muut ihmiset menevät ja tekevät, mutta oma jaksaminen ei anna periksi samaa. Voi tulla paitsi jäämisen kokemuksia ja yksinäisyyttä, jopa hylkäämisen tuntua. Taloudelliset huolet voivat painaa päälle vielä normaalia kovemmin. Saattaapi olla myös niin, että lapset ja perhe viettävät melkoisesti enemmän aikaa kotona ja tämä voi kääntyä erittäin kuormittavaksi. Jos tähän vielä osuu se, että lapsuuden traumat ajoittuvat kesäaikaan, voi hankalan olon syksykierre tuntua todella kuristavalta. Mielessä voi pyöriä: Miten selvitä ja mistä apua kesällä?

Tässä artikkelissa kokoamme auttavia tahoja ja vinkkilistaa. Toivottavasti jokin helpotus löytyisi jokaiselle apua tarvitsevalle.

Kuinka voin itse varautua kesätauon mahdollisesti mukanaan tuomiin haasteisiin

  • tsekkaan jo tässä vaiheessa mahdolliset lääkeasiat ajan tasalle: huomioin, että reseptit on voimassa ja lääkkeet riittävät kesän yli tai minulla on mahdollisuus hankkia niitä tarpeen mukaan
  • huolehdin taloudellisen tilanteeni: onko tarvetta sosiaalityön, diakonian tai avustusjärjestöjen palveluille, onko tiedossa isompia hankintoja, voinko esim. ostaa ja pakastaa edullisia ruokia, milloin lähialueeni ruokajakelu on ja tuleeko siihen kesätaukoja, onko alueellani lounasjakelua lapsille
  • jaksaisinko mahdollisesti itse jonkin kesäharrastuksen tai olisiko lähelläni palveluita, joihin voisin osallistua kertaluontoisesti, sosiaaliset kontaktit voivat kuormittaa, mutta myös tuottaa hyvää oloa
  • lapset ovat jääneet kesälomille ja se on hyvä huomioida voimavaroissani: onko heille mahdollista sopia kesämenoja läheisten kanssa, onko leirejä tai kerhoja tms. joihin olisi mahdollista osallistua, voisinko etukäteen laatia listalle kevyttä kesätekemistä, onko mahdollista sopia lasten kavereiden vanhempien kanssa jonkinlaisista vuorovastuista
  • käyn hoitavan tahon kanssa läpi, milloin hänen lomansa on ja onko siellä varasuunnitelmaa mahdolliselle voinnin notkahtamiselle, sovitaan loman jälkeinen tapaamisaika, jotta se on minulla tiedossa
  • selvittelen, mitkä korvaavat palvelut olisivat minulla saatavilla, mm. järjestötoimijat, hätätilanteessa muista päivystykselliset terveyspalvelut ja 112
  • käyn jo tässä vaiheessa itseni kanssa vastuu- ja haastekeskustelu: minkä verran yritän itse selvitä ja haastan itseäni? täytyykö kaiken olla selviytymistä vai voiko jokin pieni palanen olla myös hetkeen pysähtymistä, hengittelyä, hyvää oloa ja jopa iloa
  • muistan välillä katsoa ”ohi trauman”: hyviä ja huonoja päiviä ja hetkiä on aivan jokaisella, koitan sietää omassa olossani pieniä (luonnollisia) vaihteluita, olen usein voimakkaampi kuin annan itseni tietää
  • voisinko sopia itseni kanssa ”lomaa” traumatyöskentelystä: ideana siis se, että minulla on oikeus pitää taukoa ja siirtää aktiivista työskentelyä vähän sivummalle, tähän voin saada neuvoja auttavalta taholtani
  • lempeä sisäinen puhe on tärkeää: olen arvokas, olen taitava, osaan monia asioita, olen kulkenut pitkän matkan ja tullut vahvemmaksi, siedän omia kolhuja ja kurttuja – en syyllistä ja tuomitse niistä itseäni, riitän sellaisena kuin sillä hetkellä pystyn olemaan
  • teen muutaman listan (jotta energiaa ei kulu asioiden pitämiseen ”mielen päällä”) esimerkiksi: päivittäin hoidettavat, kesäajan suunnitelmat, huonon hetken turvalliset helpottajat

Muistan, että tästäkin voi toipua ja olen jo matkalla oikeaan suuntaan!

Linkkilista, mistä apua kesällä

Pieni askel -tehtävä

Ihana tehtävä on lainattu kirjasta Yvonne Dolan – Pieni askel, Bookwell Oy, Porvoo 2017.

Pieni askel
Varaa aikaa silloin kun olet tyyni ja voit välittää saman tyyneyden itsellesi jonakin tulevana ajankohtana, jolloin olet pois tolaltasi, nujertuneena työtaakan alle, tai hädässä. Tämä on kirje sinulta, itseltäsi.
1. Tee lista toiminnoista, joita pidät lohduttavina
2. Kirjoita ylös nimet ja puhelinnumerot tukea antavista ystävistäsi tai perheenjäsenistäsi
3. Muistuta itseäsi vahvuuksistasi ja hyveistäsi
4. Muistuta itseäsi erityisistä lahjakkuuksistasi, kyvyistäsi ja kiinnostuksen kohteistasi
5. Muistuta itseäsi toiveistasi ja unelmistasi tulevaisuuden varalle
6. Anna itsellesi erityisiä neuvoja ja muistutuksia, jotka ovat sinulle tärkeitä

Suomen Delfinsin auttaa lapsuudessa seksuaaliväkivaltaa kokeneita täysi-ikäisiä, heidän läheisiään ja ammattiauttajia

Palvelumuotojamme:
* Kahdenkeskinen chat , kesä- ja elokuulle 2023 on aikoja tarjolla, voit varata chatajan ajanvarauskalenteristamme.
* Päivystäjämme auttavat ja neuvovat sinua puhelimitse maanantaisin klo 9-10 ja torstaisin klo 13-14 numerossa 050 583 5000 , heinäkuun 2023 ajan palvelumme on lomalla, kesä- ja elokuulle 2023 on aikoja tarjolla, voit varata puhelintapaamisen ajanvarauskalenteristamme.
* Vertaistukiryhmämme sekä verkossa että livenä ovat kesätauolla ja jatkavat taas syyskuussa 2023.
* Tukinetissä tarjoamme mahdollisuuden kahdenkeskiseen tukisuhteeseen , uusia tukisuhteita pääsee alkamaan taas elokuussa 2023.

Palvelumme on tarkoitettu aikuisille, jotka ovat lapsuudessaan kokeneet seksuaaliväkivaltaa, heidän läheisilleen ja ammattiauttajille.

Tilaa ilmainen uutiskirjeemme jatkossa suoraan sähköpostiisi!

Lempeää kesää!

Oliko tämän sivun sisältö mielestäsi hyödyllistä?
+1
0
+1
0
+1
0

Lisää aiheesta:

Luottamuksellista apua ja neuvoja myös:

Ajanvaraus

Varaa itsellesi sopiva aika keskustelulle:
Ajanvarauskalenteri

Neuvontapuhelin

050 583 5000
ma 9-10

Chat

maanantaisin 12-14

Katso iltachatit täältä.

Vertaistuki

Katso paikkakunnat ja ajat täältä sekä chatryhmät täältä.

Tukisuhde

Oman tilanteen pohdinta koulutetun tukihenkilön kanssa.

Scroll to Top