Kesäajan selviytymisvinkit ja tukipalvelut

Ihminen polulla aamulla auringossa löytämässä selviytymisvinkit, tukipalvelut ja apua

Kesä voi olla haasteellista aikaa monille, erityisesti lapsuudessa seksuaaliväkivaltaa kokeneille aikuisille. Ympäröivä informaatio tarjoilee auringon paistetta, hymyileviä ihmisiä, kesäisiä aktiviteetteja ja onnellisuutta. Entä, jos oma olotila ei vastaa annettua mielikuvaa? Jos tuntuu edes välillä aivan toisenlaiselta? Jos itseen kohdistuvat ajatukset tai ympäristön paineet vievät viimeisenkin kesän tarjoaman keveyden, tai ehkäpä traumamuistot liittyvät voimakkaasti juuri kesään…? Mistä löytyvät kesäajan selviytymisvinkit ja tukipalvelut helpottamaan oloa?

Miten selvitä kesän yli – selviytymisvinkit

Ennakoi ja varaudu

Kesäaika voi olla haasteellista, kun hoitotahot ovat lomalla mutta oma vointi ei välttämättä anna lomaa. Ennakointi ja varautuminen voivat helpottaa tilannetta:

  • Tarkista lääkereseptien voimassaolo ja varmista, että lääkkeet riittävät kesän yli.
  • Huolehdi taloudellisesta tilanteestasi jo nyt.
  • Suunnittele kesän ajanviettoa ja aktiviteetteja etukäteen, jotta et kuormitu liikaa.
  • Selvitä mahdolliset korvaavat palvelut, kuten järjestötoimijat ja hätätilanteessa päivystykselliset terveyspalvelut.

Rutiinien voima

Pidä kiinni tutuista rutiineista, sillä ne lisäävät elämän ennustettavuutta ja hallinnan tunnetta. Rutiinit auttavat pitämään mielen kasassa ja vähentävät stressiä, kun päivittäiset toiminnot pysyvät säännöllisinä.

Hankalat tilanteet – mitä nyt

Vaikka pyrkisitkin ennakoimaan elämääsi mahdollisimman tasaiseksi, yllättävät tilanteet ovat väistämättömiä. Suunnittele etukäteen, miten toimit mahdollisesti haastavissa tilanteissa. Esimerkiksi sukulaistapaamiset voivat olla lapsuudessaan seksuaalista kaltoinkohtelua kokeneelle vaikeita. Ennakoi, miten selviydyt näistä tilanteista ja miten voit tarvittaessa poistua turvallisesti. Muistathan, että kaikkeen ei ole pakko suostua: jos jokin aiheuttaa varmaa tai todennäköistä voinnin heikkenemistä, on sinulla täysi oikeus kieltäytyä siitä eikä sinun tarvitse kellekään selitellä miksi.

Rentoudu ja rauhoitu

Rentoutuminen ja rauhoittuminen ovat tärkeitä hyvinvoinnin kannalta. Harjoittele näitä taitoja kärsivällisesti ja pienin askelin. Jooga ja mindfulness-tekniikat ovat hyödyllisiä keinoja rauhoittumiseen. Lisäksi voit käyttää mielikuvaharjoituksia, kuten turvapaikkaharjoitusta, joka auttaa lievittämään stressiä ja palauttamaan turvallisuuden tunteen.
Yli- ja alivirittyneisyystilat kuormittavat ja vievät suhteettomasti voimavaroja. Niihin voit etukäteen tutustua artikkeleissamme ja oppia taitoja, jotka turvaavat oleskelua sietoikkunassasi. Kehotietoisuus voi myös auttaa sinua pysymään tilanteen ”ohjaksissa”, tätä voit harjoitella videomme avulla.

Tee mukavia asioita

Mukavien asioiden tekeminen ja mukavien ihmisten tapaaminen lisäävät hyvinvointia. Osallistu tilaisuuksiin, jotka tuovat sinulle iloa ja rentoutumista. Muistathan kuitenkin, että kivatkin jutut vievät energiaa ja niihinkin on hyvä yhdistää akkuja lataavaa aikaa!

Apua kesällä – tukipalvelut

Kesällä on tärkeää tietää, mistä saat apua tarvittaessa. Alla on lista tahoista, jotka tarjoavat tukea ja neuvontaa kesän aikana:

Suomen Delfins ry:n palvelut ovat kesätauolla 17.6.-11.8.2024, ajanvaraukselliset keskustelut hoidamme sovitusti. Syksyllä peruspalveluistamme jatkuvat ainakin chatit (sekä kiinteällä viikkoajalla että ajanvarauksellisesti), neuvontapuhelin (lyhyille tiedusteluille), ajanvarauspuhelut, vertaistukiryhmät (Helsinki, Joensuu, Kotka, Lahti, Oulu ja Turku sekä verkkopohjainen ryhmä). Palutetta ja ajatuksia toiminnastamme otamme erittäin miellellämme vastaan!

Muistathan, että kesälläkin haasteista voi selviytyä ja olet jo matkalla oikeaan suuntaan. Huolehdi itsestäsi ja hae apua tarvittaessa.

Tennarilliset nilkat kävelemässä kesäisellä polulla tavoitteena löytää

Aiemmin samasta aiheesta kirjoitetut artikkelit löydät tästä:

Kesän ajan palvelut ja apua kesällä
Millä eväillä kesän yli
Apua kesällä
Ammattiauttaja: vinkkejä asiakkeellesi kesän haasteisiin
Pieni askel
Mistä apua kesän aikana

Lempeää kesää!

Oliko tämän sivun sisältö mielestäsi hyödyllistä?
+1
3
+1
3
+1
0

Lisää aiheesta:

Luottamuksellista apua ja neuvoja myös:

Ajanvaraus

Varaa itsellesi sopiva aika keskustelulle:
Ajanvarauskalenteri

Neuvontapuhelin

050 583 5000
ma 9-10

Chat

maanantaisin 12-14

Katso iltachatit täältä.

Vertaistuki

Katso paikkakunnat ja ajat täältä sekä chatryhmät täältä.

Tukisuhde

Oman tilanteen pohdinta koulutetun tukihenkilön kanssa.

Scroll to Top